5 (1)

Fenomenul bullying dezbătut într-un worhshop educativ-preventiv destinat elevilor Liceului Tehnologic din Chișineu Criș

Liceul Tehnologic din Chișineu Criș a fost miercuri, 16.01.2019, gazda unui atelier de informare, de cunoaștere, de educație și de prevenție a delicvenței juvenile și a fenomenului bullying. Evenimentul a fost organizat de Compartimentul de Analiză și Prevenirea Criminalității și Inspectoratul de Poliție Județean Arad, împreună cu Arhiepiscopia Aradului și Asociația Pro Prietenia. Seminarul și dezbaterile au fost coordonate de domnul Tocan Ciprian (Agent șef adjunct, din cadrul IPJ Arad), cu concursul  invitaților : Luca Vicenti (sociolog, criminolog și scriitor italian, ale cărui cărți și cercetări socio-criminologice stârnesc de ceva timp interesul mass-mediei italiene), locotenent Bosoncea Valentin (reprezentant al IJJ Arad) și Arhim. Teofan Mada, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Timotei, Arhiepiscopul Aradului. De asemenea, la eveniment au participat și D-na Claudia Untaru (ziaristă la Jurnalul de Arad) și Părintele Daniel-Mirel Dumitru (Preot paroh Chișineu Criș I). La acest atelier au fost prezenți un număr de 110 de elevi și eleve ai Liceului Tehnologic, însoțiți de Prof. Cristian Codrean (director), de Prof. Trif Adina (director adjunct) și Prof. Popescu Adelin.

Există un fenomen urât în aceste timpuri, care trebuie să ne îngrijoreze, în educație: bullying. Bullying-ul este definit ca fiind un comportament de ostil/ de excludere  și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Cazurile de bullying implică cel puțin un agresor și o victimă, iar, în unele cazuri, există și martori. Putem discuta despre bully-ing fizic, verbal, sexual sau psihic. Cauzele cele mai des întâlnite care determină astfel de comportamente ale agresorului pot fi lipsa de empatie, egocentrismul, orgoliul, superficialitatea relațiilor umane, și, mai ales, expunerea și preluarea unor modele de comportament și atitudine similare – de cele mai multe ori, copilul reproduce cu semenii săi ceea ce vede acasă sau în alte medii. În cadrul dialogului cu cei prezenți s-a pus întrebarea : în școala voastră, în cartierul vostru, există vreo persoană de care voi vă bateți joc, pe care îl/o luați în râs pentru că are acel defect, pentru că este așa, pentru că este altfel, pentru o anumită însușire, pentru un anumit caracter? Gândiți-vă. Acest comportament se numește bullying. Cei prezenți au fost îndemnați să nu facă niciodată bullying și să nu permită să se facă  bullying în școala lor, în cartierul lor, să nu-și bată joc de un coleg din școală, de pe stradă, din cartier. Rămâne întrebarea : Au înțeles? Dar noi înțelegem ? Și noi, educatorii, cum trebuie să ducem înainte educația, cu ce limbaj? Cu cel al minții, cu cel al inimii și cu cel al mâinilor, cu implicare! Cu toții ne dorim școli în care relațiile de colaborare, colegialitate, respect, acceptare și prietenie primează. În fond, vorbim despre locul în care copiii obțin deprinderi esențiale și dezvoltă relațiile definitorii pentru viitorul lor.

Arhim. Teofan Mada, vicar eparhial